Så funkar Influencer Marketing Branschen Del 2

Eftersom att ni uppskattade mitt förra inlägg om hur Influencer Marketing Branschen verkligen går till så kommer här en del två!

Fråga: Hur går de till från att man blir kontaktad till att storyn kmr upp?

Svar: 95% av gångerna blir jag kontaktad, antingen direkt via kund, via kundens byrå eller via min agent. Min agent har ju min statistik sedan tidigare men till dem andra delas alltid min statistik först. Jag har en presentation om mig själv där jag uppdaterar mina siffror regelbundet. Helt beroende på omfattning av kampanjen så tar det olika lång tid från start till att man går live. Jag ska jobba med en av nordens största kedjor inom sin nish inom kort. Och då ska alla mail bollas mellan mig, min agent + min säljare, svenska mediebyrån och den norska kunden. Men efter upplägg är spikat får jag en brief och deadline för utkast (brukar få mellan 4 dagar – 2 veckor på mig att skapa content). Sedan producerar jag material som ska korras av alla led. Oftast är allt OK men ibland kan det vara specifika ord som måste tas bort/göras om.

I EN kampanj kan allt ifrån 4-12 personer vara inblandade. Där alla får en bit av kakan i slutändan! En kampanj kan ta allt ifrån 2 veckor till 6 månader att producera beroende hur många led som ligger bakom. Efter man har gått live vill jag alltid gå igenom resultat med kund. Det är jättejätteviktigt för mig att analysera resultat. Nådde vi satta KPI:er (nyckelsiffror för kampanjen tex hur många som likeade en bild) och hur kan vi göra det ännu bättre nästa gång? Jag ser mig själv som en Storyteller och en förlängd arm av ett företag. Där jag tolkar deras budskap och anpassar det utefter mina kanaler. Vilket jag har förstått är väldigt ovanligt att Kreatörer profilerar sig som. Men det är ju min starka gren. Bildmässigt ligger 1000 tals andra före mig liksom.

Fråga: Är kläderna ifrån tex NAKD samarbete sponsrade?
Svar: När jag kör betalda kampanjer med dem så har jag fått beställa hem plagg för att ha någonting att visa upp för er! Men ibland kan det vara att kund ser att man bär deras plagg sedan tidigare och så undrar dem om man vill samarbeta! Och ibland får man inte en fast ersättning utan ersättningen baseras på provision av försäljningen eller hur många som klickade på en adlink tex.

Fråga: Varför sponsras vissa influencers av sina egna företag?
Svar: Alla samarbeten som vi kreatörer tjänar pengar på måste märkas som samarbeten. Och även om inte tex Kenza eller Isabella Löwengrip betalar sig själva för att köra en kampanj med deras egna företag så genererar förhoppningsvis den kampanjen försäljning där Kenza eller Isabella får ta del utav pengarna senare. Är ni med?

Fråga: Hur funkar det med vår skatt? 
Svar: Låt säga att jag skickar iväg en faktura på 20 000kr så betalar jag först skatt, sen egenavgifter och evt drar av momsen. Kvar blir ganska exakt 12 000kr på mitt konto. Ju högre belopp du fakturerar, desto mer skatt betalar du. Därav många egenföretagare tar ut en fast lite ’lägre lön’ där man betalar minimalt med skatt (tidigare 37 000 från & med i år 41 000kr). Resten av pengarna man får in låter man ligga i bolaget, för att man sedan tar ut en utdelning i slutet av året för att betala så lite skatt som möjligt.

Fråga: Hur funkar det vid tex presslån för man ta hur mkt som helst?
Svar: Egentligen aldrig hur mycket som helst. Jag skulle vilja jobba mer med presslån för då slipper man köpa nytt nytt nytt och kan låna istället. Men jag lånar mest inför evt fotografering, galor osv. Vissa lånar saker varje vecka som dem fotar och publicerar. Desto mer marknadsföring du gör och desto större kanaler du har, desto mer får du låna, i princip hehe. Eller att du har en helt rätt målgrupp för kunden och att dom veeerkligen vill synas i dina kanaler.

Fråga: Vad är skillnaden mellan att få något gratis eller att få betalt?
Svar: Du får ju egentligen aldrig något gratis, utan betalar med din marknadsföring som är värd massor av pengar. Men PR-utskick tex har funnits i generationer och tidigare skickats till tex tidningsredaktioner. I hopp om att någon gillar mascaran och väljer att skriva om den i tidningen. Så kunden rent krasst slipper betala för marknadsföringen. Jag tackar ofta nej till pressutskick om jag inte vet vad paketet innehåller eller ifall jag inte känner avsändaren. Jag får panik av tanken hur mycket skit jag skulle ha hemma annars. Inte just att jag skulle ha mycket prylar, utan att det blir ett sådant svinn. För plötsligt sitter man där med jeans i fel strl, blond hårfärg och försmå skor som jag inte vet vart jag ska göra av. Det skulle bli ett heltidsjobb att försöka skicka tillbaka allt. Såna saker skänker jag eller ger bort till min familj och vänner. Men många av mina skönhetsfavoriter tex har jag från början testat via ett utskick. Och då är det ju tacksamt, både av mig men också för kund såklart. Men iaf!!! Med skillnaden är att får jag något hemskickat har jag inga skyldigheter att göra någon marknadsföring. Får jag betalt så har jag massor av saker att förhålla mig till.

Fråga: Hur gick det till första samarbetet, vad fick du betalt?
Svar: Jag fick 2500kr för att skriva om en Olympus kamera typ 1000 gånger hahaha. Innan det fick jag väl som 14åring kläder i dåligt kvalitet ifrån Kina som betalning. Fyfan.

Tyckte ni detta var roligt att läsa så kan ni läsa del ett genom att klicka här. Där går jag igenom vanliga begrepp som Pressresa, Grab N Go (ta kläder gratis och spring) och vad Showroom är för något. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi