Influencers – hur funkar vår bransch? Svar på frågor

I veckan var ni många som hade frågor om hur Influencer Marketing branschen verkligen fungerar. Så nu tänkte jag berätta allt ifrån resor till events där man får plocka hur mycket kläder man vill.


Pre-drinner hos NK med Emilia De Poret inför NK-galan som var dagen därpå. Här står jag med bästa Susanne och Gertrude.

VAD BETYDER:

ADLINKS:
Det är en länk jag får betalt för att ni klickar på. Tex om jag rekommenderar långa byxor ifrån Gina Tricot (som jag gjorde förra veckan). Så får jag tex 80öre eller upp emot 2kr per KLICK, för att Gina Tricot helt enkelt får marknadsföring. Det är inget samarbete med Gina Tricot som jag får en fast summa för, och jag har inte fått jeansen heller. Adlinks använder många som tex inte kör lika mycket samarbeten, för att på något vis tjäna en liten summa. Ni vet om det är en adlink för det måste ALLTID stå högst upp i blogginlägget/storyn.

Fråga: Om du får betalt per adlink är det inte bara för dig att klicka 5000 gånger då?
Svar: Tyvärr inte då den mäter per IP-adress. Vi alla är ju registrerade på olika IP-adresser. Skriver någon en elak kommentar på bloggen är det ju lätt att spåra upp en IP-adress om någon sitter hemma tex. Men har personen skrivit från datorn på biblioteket blir det svårare att hitta vem som skrivit den.


På NK galan 2019 bar jag detta setet som var lånat ifrån Day Et Birger Mikkelsen.  

SHOWROOM: 
Ett kontor där varumärken eller PR-kontor har kommande kollektioner hängades på galgarna. När man jobbar inom print och tidningsvärlden så skrivs ju tidningarna typ ett halvår i förväg. Likadant med de flesta tv-produktioner (de släpps ju inte samma dag som de spelas in utan de görs ju månader i förväg). Så då fick någon ifrån redaktionen eller stylisten ifrån tv-produktionen åka runt och plocka på sig kläder som skulle visas upp i tidningen/bäras i tv. För skulle tidning eller tv visa upp massa plagg som såldes för ett halvår sedan kan ju inte läsarna eller tittarna köpa dem NU. Vilket ju är syftet. MEN! I och med hela bloggvärlden och att många tidningar nu finns online börjar även Showrooms visa upp plagg som går att köpa NU. För ni bloggläsare tycker ju inte att det är kul om jag hela tiden visar upp plagg som går att köpa först om 6 månader? Showrooms är även grymt bra inspirationsställen då man får en inblick i vad som kommer att vara trendigt framöver.

PRESSLÅN:
Det är ett lån man gör från ett showroom. Tex att jag lånade kostymsetetet här ovan ifrån Day Et Birger Mikkelsen. Ordet PRESS kommer ju ifrån att det var just PRESSEN som lånade plagg förr. Varför man gör ett presslån är helt enkelt (nu pratar jag för egen del) för att jag inte ska köpa nya plagg hela tiden inför olika events etc. Dels är det ohållbart ekonomiskt och dels är det dumt för miljön. Ska man bära skrikrosa långklänning på en gala bär man den ju sällan på något annat event samma år. Och jag vill inte köpa plagg jag bara ska bära en gång. Sedan kan man köpa loss presslån om man älskar plagget så mycket att man vill bära det många gånger efteråt.


Gertrude och jag på pressresan till Ven i somras med Jacobs Creek Unvined. En av de absolut bästa resorna jag varit på!

Med Nelly.com i Helsingfors förra året som hade lanserat en ny partykollektion. Här med fantastiska Matilda Djerf som är topp 10 gulligaste människan jag träffat.

Elin och jag i Köpenhamn på en pressresa för tre år sedan.

PRESSRESA:

Pressresa är något som ett varumärke eller till och med LAND kan bjuda in till. Tex Jacobs Creek Unvined som ville att vi skulle få en fantastisk upplevelse med dem. Pröva vinerna till rätt mat, i en magisk miljö, lära känna teamet bakom och hur hela produktioner går till mm. De första åren med bloggen så var det mest en själv och en bunt journalister som åkte. Men de senaste har jag mest åkt med andra influencers. Tex kanske Åre vill dra mycket turister nu under sommaren som kommer. För att göra det så har dom gjort nya Mountin Bike rutter som är mer anpassade för gemene man. Och dom vill attrahera både svenskar, och turister i målgruppen 18-50år. Då bjuder dem in press (tidning, influencer någon med stort inflytande som når ut till rätt människor) ifrån alla möjliga länder som sedan ska marknadsföra detta och testa Mountin Bike-rutten. För när man som skribent själv har fått uppleva resan kan man skriva om den på ett helt annat sätt, ni får se bilder från när en var där som inspirerar er till att åka osv. Det hade ju inte varit lika kul för läsaren att se Google-bilder och en textrad som att Åre har släppt nya rutter… Är ni med?


I samarbete med Hemtex visade jag upp flera olika dukningar inför jul och nyår. Men också bäddningar och hur man kan göra om ett helt rum med produkter ifrån dem. Jag tävlade ju även ut 10 000kr att köpa inredning för hos dem till en utav er vilket var väldigt kul!!! Jag har varit en trogen kund hos dem i mångamånga år.

I samarbete med L’Oreal Paris var jag deras IT-girl i Sverige under 2018 vilket helt klart är det största som hänt i min lilla karriär <3

I samarbete med Fundler har jag pratat om hur man kan förvalta sina sparpengar på ett enkelt sätt. Jag använde appen i ett halvår innan dem fick nys om det och hörde av sig till mig. Sedan dess har ekonomi blivit ett av de mest tacksamma inläggen här på bloggen, men också något av de jag tycker är roligast att skriva om och lära mig mer kring!! Andra samarbetspartners under 2018 har varit: Polismyndigheten, Stockholms Centralstation och Tradera. 

SAMARBETE: 
Det är när jag får ett fast arvode för att publicera ett visst antal inlägg. Kanske 1 blogginlägg, 1 story och 1 post. Så sätter man i förväg upp riktlinjer kring vad alla posterna ska handla om. Jag har som mål att arbeta mer med att marknadsföra och stärka varumärkens/myndigheters förtroende/få ut deras budskap och visa vad dem gör långsiktigt. Inte bara sälj. Jag ÄLSKAR båda och min USP inom branschen är att jag är en sjukt bra storyteller för jag sätter mig verkligen in i varumärken på ett sätt jag alltid får beröm för. Jag vill veta ALLT innan jag publicerar något vilket uppskattas enormt av företagen men också av er. För jag vrider och vänder budskapet så att det passar mina kanaler. Jag vill inte visa samma som alla andra har gjort innan mig. Och det är den typen av content som många av er ger mig beröm för vilket är den STÖRSTA och FINASTE komplimangen jag kan få iom att jag inte har några kollegor. Hur ni reagerar på samarbeten och content i övrigt är det viktigaste jag har. Utan att överdriva. Och jag blir så gråtig varenda gång ni ger mig respons för att det är så värdefullt för mig.

SPONS:
Något jag får ”gratis” för att marknadsföra. Vilket ju i slutändan inte alls är gratis för det förmånsbeskattas ju. Därav presslån också uppfanns ifrån första början. För att man ska slippa köpa köpa köpa. Om ni bara visste hur många irriterade mail jag har skickat till PR-kontor och showrooms för att de skickat hem kartonger av saker jag absolut inte vill ha. Skit-grejer rent ut sagt. Skor som är i en för liten size eller kläder som inte är min stil. Då kan jag bli arg för att man inte frågar först utan bara skickar massutskick och hoppas på det bästa. Som att Therese Lindgren får massa animaliska produkter hemskickade till sig fast hon är känd för att vara vegan – alltså haha…

 

Från ett bröllop i Budapest förra våren. Denna kjolen hade jag fått som spons utav Bikbok för att dom vet att jag älskar denna typen av kjolar! Då uppskattas det väldigt väldigt mycket såklart! <3 

GRAB AND RUN:
Hahaha detta är faktiskt någonting av det sjukaste i branschen fast samtidigt inte om man förstår varför de finns. Det är ett event ett showroom skapar för att alla presslån som finns över inte ska slängas. Så istället för människor som når ut till många människor komma dit och plocka på sig, för att sedan förhoppningsvis marknadsföra plaggen. Minns de första två åren jag blev inbjuden på sånt här, hur häftigt jag tyckte att det var. Till jag för tre år sedan mest blev äcklad över girigheten som finns. Nu är jag hård, men en del människor (absolut inte alla!!) blir lätt giriga och armbågar sig fram och fyller påse efter påse.

Showrooms blev så förvånade när jag började säga ”nejmen det är lugnt jag lånar bara detta plagget för jag kommer inte använda de andra”, ”Är du säker??? Känn ingen press från vårt håll med att marknadsföra, du kan få produkterna?” och jag svarade tack men nej tack. Det kändes osmakligt att ha en proppfull garderob med grejer jag ändå använde max 5 gånger. Visst skänks allt bort i omgångar, men jag gillar inte att spara på hög av flera anledningar. Nu vet de showroomsen hur jag jobbar, och jag kommer hellre dit på en kaffe efter Grac And Run-eventet och pratar om varumärkena de har inne. Eller att de lägger undan de där långa byxorna som dom vet att jag redan har i tre färger och älskar. Otroligt tacksamt och det är inte bara jag som jobbar såhär och fler och fler börjar göra samma sak vilket känns skönt.

Från ett event med H&M i höstas.

Detta var omgång ett! Nästa gång kommer jag svara på hur man vet vad man ska ta betalt för ett samarbete, varför influencers ”samarbetar” med sina egna företag som dom äger osv. Har ni några frågor efter detta inlägg så skriv dom nedan så ska jag svara så gott jag kan! 

 

    1. Tack!! Försökte vara så specifik jag kunde. Kom precis på att jag hade kunnat haft med ”pressutskick” också och förklarat det. Men det kanske känns självklart? <3 MAn blir ju så blind iom att det är självklart för en själv men kanske nytt för någon annan!

    1. Tack!! Försökte vara så specifik jag kunde. Kom precis på att jag hade kunnat haft med ”pressutskick” också och förklarat det. Men det kanske känns självklart? <3 MAn blir ju så blind iom att det är självklart för en själv men kanske nytt för någon annan!

    1. Hej! Så kul! Bra inlägg! <3 Man tänker ju inte på att skriva om detta trots att man håller på med det varje dag 🙂 <3

    1. Hej! Så kul! Bra inlägg! <3 Man tänker ju inte på att skriva om detta trots att man håller på med det varje dag 🙂 <3

  1. ÄLSKAR dina kanaler och ditt sätt att skriva! Alltid så informativt och välskrivet. Blir alltid glad när jag surfar in här och ser ett nytt inlägg. <3

    1. Alltså TACK snälla. Är generellt sätt rätt dålig på att förklara saker, hoppar oftast över viktig info och går direkt på slutet alternativt blir långrandig. Så KUL att du gillar det!!!!! Det värmer sönder mitt lilla hjärta <3

  2. ÄLSKAR dina kanaler och ditt sätt att skriva! Alltid så informativt och välskrivet. Blir alltid glad när jag surfar in här och ser ett nytt inlägg. <3

    1. Alltså TACK snälla. Är generellt sätt rätt dålig på att förklara saker, hoppar oftast över viktig info och går direkt på slutet alternativt blir långrandig. Så KUL att du gillar det!!!!! Det värmer sönder mitt lilla hjärta <3

  3. Så himla bra inlägg! Och ditt kommande inlägg ska bli lika spännande att läsa hoppas de kommer snart 😍 Jag jobbar själv inom sociala medier men mer inom föräldralivet och det är roligt att se och läsa hur andra jobbar som har annat nisch på sina sociala medier! Super fin blogg och likaså Instagram 💗

  4. Så himla bra inlägg! Och ditt kommande inlägg ska bli lika spännande att läsa hoppas de kommer snart 😍 Jag jobbar själv inom sociala medier men mer inom föräldralivet och det är roligt att se och läsa hur andra jobbar som har annat nisch på sina sociala medier! Super fin blogg och likaså Instagram 💗

  5. Du är en förebild som tar upp detta ämne och är transparant om hur det går till i branschen 🙂 keep on the good Work!

  6. Du är en förebild som tar upp detta ämne och är transparant om hur det går till i branschen 🙂 keep on the good Work!

  7. Så coolt att du vågar ha en dialog om detta och är transparent! Leder till att man som följare känner att du är pålitlig och genuin! 🙂

    Har en fråga, hur funkar det med beskattning av gratisgrejer/hemskick/goodie bags? Det känns som det är där många influencers slarvar? Jag är inte helt insatt men vore kul och höra hur det går till och hur du gör 🙂

  8. Så coolt att du vågar ha en dialog om detta och är transparent! Leder till att man som följare känner att du är pålitlig och genuin! 🙂

    Har en fråga, hur funkar det med beskattning av gratisgrejer/hemskick/goodie bags? Det känns som det är där många influencers slarvar? Jag är inte helt insatt men vore kul och höra hur det går till och hur du gör 🙂

  9. SÅ bra skrivet! Jag måste verkligen säga att dina samarbeten känns väldigt välskrivna och genomtänkta. Det märks att du genuint tycker om ett varumärke när du skriver om det. Och jag gillar att du är lite selektiv med samarbeten och inte fyller hela din blogg/instagram med dessa. Tycker inte att det känns genuint när vissa bloggare har 3 samarbeten i veckan… Du är iaf grym och har en fantastisk stil 🙂

    1. Men gud tack snälla!! I perioder vill många kunder köra ut samarbeten samtidigt, tex inför julen men jag försöker verkligen att hela tiden kommunicera så att allt klaffar. I perioder har jag inga samarbeten alls (som den senaste 1,5 månaden och i perioder blir det mer). Men då hoppas ju jag såklart att ni följare minns den där 1,5 månaden. Just att det går 1,5 månad är för att jag tackat nej till massa samarbeten som inte känns 100%. Men STORT TACK för fin kommentar!! Blir så himla himla glad!!❤️❤️❤️

  10. SÅ bra skrivet! Jag måste verkligen säga att dina samarbeten känns väldigt välskrivna och genomtänkta. Det märks att du genuint tycker om ett varumärke när du skriver om det. Och jag gillar att du är lite selektiv med samarbeten och inte fyller hela din blogg/instagram med dessa. Tycker inte att det känns genuint när vissa bloggare har 3 samarbeten i veckan… Du är iaf grym och har en fantastisk stil 🙂

    1. Men gud tack snälla!! I perioder vill många kunder köra ut samarbeten samtidigt, tex inför julen men jag försöker verkligen att hela tiden kommunicera så att allt klaffar. I perioder har jag inga samarbeten alls (som den senaste 1,5 månaden och i perioder blir det mer). Men då hoppas ju jag såklart att ni följare minns den där 1,5 månaden. Just att det går 1,5 månad är för att jag tackat nej till massa samarbeten som inte känns 100%. Men STORT TACK för fin kommentar!! Blir så himla himla glad!!❤️❤️❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi