Varumärkesbyggande, bloggtrender 2017 och föreläsning

Hur gör man för att hela tiden vara aktuell? Hur viktigt är det att vara aktuell? Vad ska man tänka på? Vilka faktorer spelar in? Vad ger likes? Hur viktigt är det med likes? Hur bygger man upp sitt varumärke? Påverkar det ens egna varumärke att kopplas ihop med fel varumärken? Hur mycket i så fall? Hur viktig är trovärdigheten? Ska man vara folklig eller inte? Hur får man följare att stanna kvar? Vilka skriver man till? Vilka relaterar inte? Hur får man företag att vilja sälja på ens sociala medier?

Det är precis det här jag jobbar med, inte bara att fota och skriva här på bloggen. En bild är tagen på ett visst sätt, ett typsnitt är valt av en anledning, en mening är formulerad på ett visst sätt (etc etc etc) för att jag vet vad ni vill se. För bara ett år sedan var mitt varumärke helt annorlunda än det är idag. Då hade jag 16-19åringar bosatta på landsbygden som läste min blogg. Som reste, pluggade och relaterade till psykisk ohälsa. Idag har jag 22-30 åringar som satsar på karriär och familj och är bosatta i Stockholm. Det är svårt att ändra hela sitt varumärke så drastiskt på så kort och fortfarande behålla grundidén. det vet alla som driver bolag. *Klapp på axeln åt mig själv*.

Foto: Annie Hyrefeldt.

Som egenföretagare är det lätt att bli blind för ens egna kunskaper, just för att man inte har en chef som ger en beröm och säger ”Det där gjorde du bra!” eller ”Bra inflikat, det där tar vi med oss…”. Jag har inga kollegor, ingen chef och ingen som uppmuntrar det bra jag gör. Möjligtvis när jag har dragit in en stor kampanj eller får bra säljsiffror ifrån samarbetspartners.

Men ibland, när man sitter med ett säljteam, med någon annan företagare (behöver inte vara en annan bloggare) eller någon som jobbar med marknadsföring på något stort bolag så slår det en hur mycket man faktiskt vet. Jag har bloggat sen jag var 12 år och varumärkesbyggande är min gren. Hur når man ut bäst, vad gillar min målgrupp mest och vad funkar inte. Det kan jag faktiskt ge mig själv! Jag har STENKOLL på alla influencers i Sverige och vad för varumärke dem har, och jag går igång direkt när någon frågar mig hur man ska lösa något.

Jag har jobbat med X antal bolag och tackat nej till många kampanjer. Jag minns när ett elföretag ville samarbeta, och deras tjänst gick ut på att man skulle dra in på sina elkostnader genom att signa upp sig hos dom. ”Lägg upp att det är enkelt att signa upp sig och att det är tråkigt att lägga pengar på dyra elräkningar”.

Nej, sa jag. ”Sådär når man inte ut till mina följare. När det gäller prenumerationer är min generation för lata för ett sånt erbjudande. Man måste locka med något. Alla vet att man kan minska sina elkostnader bara genom att jämföra priser. Men man orkar inte, för att man är för lat. Jag vill jättegärna marknadsföra er tjänst, för mina läsare får ut något utav det, men då måste man locka med något. Typ: Drömmer du om den där väskan? Vill du åka iväg på den där resan? Vi hjälper dig!”.

Men dom ville ha det på sitt sätt och då tackade jag nej. Vilket är supertrist för jag gillade företaget i sig, men så kan det vara ibland. Jag stod inte bakom genomförandet (då jag såklart också vill ge bra säljresultat för deras skull). I vilket fall…. Tillbaka till föreläsningen i Warszawa som detta inlägget egentligen skulle handla om.

Våra chefsredaktörer i Polen, Danmark och Sverige! Jag gillar dom alla så himla mycket.

Vi fick först en presentation av hur
Nouw jobbar och sen drog Jonas igång ”Trender i bloggvärlden för 2017”. Förra året spådde man tillexempel vad som skulle slå igenom (videoformat) och det var spännande att höra hans resonemang kring trenderna i år.

Det var synd att konferensrummet på kontorshotellet Nouw har hyrt in sig på var uppbokat. Jag hade velat se det! Men det gjorde inget, för istället höll vi till i en industrilokal som var så ball. Alla bloggare gick loss med att ta balla bilder. Men inte jag, just för att det inte riktigt passar in på mina sociala medier. Som sagt, det är inte bara att fota vad som helst och lägga upp.

Ju mer jag tänker på det desto mer skulle jag kunna tänka mig att hoppa på en kurs och börja plugga på deltid. Jag är alltid hungrig för att lära mig nya saker, och även fast jag kan googla upp det mesta och lära mig på en helg så blir det en annan grej med föreläsningar. Jag skulle vilja lära mig mer om adwords och sånt kul! En typ av marknadsföring som jag tycker är klockren och effektiv, men som jag inte jobbar med i dagsläget.

Efter presentationen gick vi tillbaka till hotellet. Hur gulligt var inte området som vi bodde i?!

  1. Är majoriteten 20-30 år? 😱 Helt har de inte vänt 😉 Är 16 år, bor på landsbygden, pluggar stenhårt, reser och lever livet med vänner. Jag älskar verkligen din blogg som den är nu. Så inspirerande!

  2. Är majoriteten 20-30 år? 😱 Helt har de inte vänt 😉 Är 16 år, bor på landsbygden, pluggar stenhårt, reser och lever livet med vänner. Jag älskar verkligen din blogg som den är nu. Så inspirerande!

  3. Hur vet du att majoriteten är 22-30 år? Tror inte riktigt på att dina gamla läsare ”från landsbygden” har slutat läsa din blogg hehe och att du helt plötsligt har en annan läsarkrets

  4. Hur vet du att majoriteten är 22-30 år? Tror inte riktigt på att dina gamla läsare ”från landsbygden” har slutat läsa din blogg hehe och att du helt plötsligt har en annan läsarkrets

  5. Wow vilket inspirerande inlägg! Jag är rätt ny i branschen(18år) med att jobba med marknadsföring och sociala medier och hade gärna lärt mig mer! Du får mer än gärna mejla mig med lite tips 😊 Kramar fina du!

  6. Wow vilket inspirerande inlägg! Jag är rätt ny i branschen(18år) med att jobba med marknadsföring och sociala medier och hade gärna lärt mig mer! Du får mer än gärna mejla mig med lite tips 😊 Kramar fina du!

  7. Heej! Kan inte du snälla skriva mer om Polen, och warzawa? Ska dit över påsk med en kompis och hade gärna velat ha tips!! 😀 kram

  8. Heej! Kan inte du snälla skriva mer om Polen, och warzawa? Ska dit över påsk med en kompis och hade gärna velat ha tips!! 😀 kram

  9. Jag tycket att du har utvecklats så himla mycket sen ett år tillbaka. Du verkar verkligen trygg i dig själv och du verkar ha landat i dina värderingar och åsikter. Samma med ditt jobb- du verkar ha hittat något som är kul och passar dig! Kram

  10. Jag tycket att du har utvecklats så himla mycket sen ett år tillbaka. Du verkar verkligen trygg i dig själv och du verkar ha landat i dina värderingar och åsikter. Samma med ditt jobb- du verkar ha hittat något som är kul och passar dig! Kram

  11. Hej! Nej jäättemånga är kvar (generaliserade), men majoriteten är idag lite äldre 😊 Många ”yngre” (generaliserar igen) tror jag inte känner samma igenkänningsfaktor i mina värderingar, mitt liv etc etc längre. Medan mina nya läsare gör det. Mina trogna som alltid att följt bloggen för att jag är jag, är såklart kvar 😊 Men sen har det faktiskt skett ett skifte! Allt gott <3

  12. Hej! Nej jäättemånga är kvar (generaliserade), men majoriteten är idag lite äldre 😊 Många ”yngre” (generaliserar igen) tror jag inte känner samma igenkänningsfaktor i mina värderingar, mitt liv etc etc längre. Medan mina nya läsare gör det. Mina trogna som alltid att följt bloggen för att jag är jag, är såklart kvar 😊 Men sen har det faktiskt skett ett skifte! Allt gott <3

Lämna ett svar till pdotter Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi