Hur beter sig användare online?

Igår under middagen satt vi och diskuterade mycket e-handel, ett ämne som jag tycker är fantastiskt roligt. Vi jobbar ju med det på Ingager, att analysera besökarnas beteenden. Hur hittade dem till sidan? Varför la dom något i varukorgen men sedan klickade sig ut utan att beställa? Är det för många steg till köp? Vill besökaren ha information innan de köper produkten? Vill dem ha valmöjligheter? Vilka i så fall? Hur optimerar vi hemsidan? Hur optimerar vi annonserna TILL hemsidan?

Ni förstår. Och det är precis det som är framtiden inom digital marknadsföring. Bolag som inte hänger med i digitaliseringen nu har en uppförsbacke redan. Varför envisas tex IKEA med att kunderna måste åka till butik? Hur kan H&M vara så svaga på e-handel? Varför jobbar branscher inte på olika sätt digitalt på olika marknader? En svensk användare och en tysk beter sig helt olika. Och sen kommer vi till Generation Z…

Generation Z, även kallad Generation Now, är de som är födda 1996 till 2010. De är uppväxta med internet, sociala medier och digital kommunikation. Deras beteende är ett mysterium för många. Men här ser ni alltså en skymt om var de hittar sin information, skillnaden mellan kön och vilken marknadsföring de tycker är OK att bloggare utövar. På så vis vet man hur/var man ska rikta marknadsföring mot olika målgrupper. Hänger ni med?

Det kanske bara är jag som tycker att detta är väldigt spännande – och isåfall lägger jag ju aldrig upp ett sånt här inlägg igen. Så säg gärna vad ni tycker om den här typen av innehåll 🙂

  1. Super intressant! Jag är född 1996 och fastän jag ägt telefoner som inte varit smartphones, så har jag ändå haft en smartphone större delen. Förstår inte egentligen varför företaget marknadsför bättre på t.ex. Instagram då reklamerna ofta ser ogenomtänkta ut.( men bor i Finland så kanske sämre här)

  2. Super intressant! Jag är född 1996 och fastän jag ägt telefoner som inte varit smartphones, så har jag ändå haft en smartphone större delen. Förstår inte egentligen varför företaget marknadsför bättre på t.ex. Instagram då reklamerna ofta ser ogenomtänkta ut.( men bor i Finland så kanske sämre här)

  3. Jätte intressant!!
    Jag undrar dessutom hur man får ett sådant jobb som du fick? Hur gick det till för dig? Hade bloggen någon påverkan? Eller har du gått någon specifik utbildning? Är kontakter eller utbildning mest aktuellt på arbetsmarknaden idag?
    Jag minns att du i ett tidigare inlägg skrev att du ångrade ditt val av gymnasielinje och hellre hade velat gå media/kommunikation, och det är precis den utbildningen på gymnasiet som jag precis har avslutat.
    Du är verkligen en förebild för mig, någon som satsar på sin karriär redan vid ung ålder för att faktiskt komma någonstans. Jag skulle mer än något annat vilja ha en karriär/jobb som du har, något inom marknadsföring/PR och som faktiskt gör någon skillnad. Förstår att ditt liv är jätte stressigt och hektiskt, men skulle verkligen uppskatta om du hade lite tid över att besvara några av dessa frågor jag har ställt.
    Kram, Ellen

  4. Jätte intressant!!
    Jag undrar dessutom hur man får ett sådant jobb som du fick? Hur gick det till för dig? Hade bloggen någon påverkan? Eller har du gått någon specifik utbildning? Är kontakter eller utbildning mest aktuellt på arbetsmarknaden idag?
    Jag minns att du i ett tidigare inlägg skrev att du ångrade ditt val av gymnasielinje och hellre hade velat gå media/kommunikation, och det är precis den utbildningen på gymnasiet som jag precis har avslutat.
    Du är verkligen en förebild för mig, någon som satsar på sin karriär redan vid ung ålder för att faktiskt komma någonstans. Jag skulle mer än något annat vilja ha en karriär/jobb som du har, något inom marknadsföring/PR och som faktiskt gör någon skillnad. Förstår att ditt liv är jätte stressigt och hektiskt, men skulle verkligen uppskatta om du hade lite tid över att besvara några av dessa frågor jag har ställt.
    Kram, Ellen

  5. Superintressant! Jag själv studerar just Digital Marknadsföring på Sälj & Marknadshögskolan och tycker att detta är så spännande. Vi läser precis om de sakerna du nämnt ovan!

  6. Superintressant! Jag själv studerar just Digital Marknadsföring på Sälj & Marknadshögskolan och tycker att detta är så spännande. Vi läser precis om de sakerna du nämnt ovan!

  7. Ellen, mitt tips till dig är att kolla runt. På t ex YH-utbildningar där det ingår mycket praktik för där har du precis som Ellinor säger möjlighet att skapa kontakter. Kontakter i mediebranschen är nyckel till bra jobb, men sen givetvis också att visa framfötterna och arbeta hårt. Skolor du bör kolla på är Berghs, Nackademin och Medieinstiutet. Vill du jobba med media tycker jag personligen inte att du ska ”slösa” bort 3 år på en kandidatexamen för att det ser bra ut på CV:t, fuck det där. Jag fick YH och alla mina vänner som är akademiker avundades mig för att jag fick jobb på en gång. Sen vill jag givetsvis pointera att det är jättebra att ha en teoretiskt bakgrund också, men oftast i denna bransch behövs det inte. Lycka till!

  8. Ellen, mitt tips till dig är att kolla runt. På t ex YH-utbildningar där det ingår mycket praktik för där har du precis som Ellinor säger möjlighet att skapa kontakter. Kontakter i mediebranschen är nyckel till bra jobb, men sen givetvis också att visa framfötterna och arbeta hårt. Skolor du bör kolla på är Berghs, Nackademin och Medieinstiutet. Vill du jobba med media tycker jag personligen inte att du ska ”slösa” bort 3 år på en kandidatexamen för att det ser bra ut på CV:t, fuck det där. Jag fick YH och alla mina vänner som är akademiker avundades mig för att jag fick jobb på en gång. Sen vill jag givetsvis pointera att det är jättebra att ha en teoretiskt bakgrund också, men oftast i denna bransch behövs det inte. Lycka till!

Lämna ett svar till Moa Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi